Sikorsky CH-53 Sea Stallion jest ciężkim śmigłowcem transportowym produkcji amerykańskiej o konstrukcji metalowej w układzie klasycznym z wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym na belce.
Napęd zapewniają dwa silniki General Electric T-64-GE-413 o mocy 3925 KM każdy.
Oblot pierwszego prototypu miał miejsce w 1964 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1966-1978.
Szacuje się, że powstało ok. 510 egzemplarzy tego śmigłowca.
Sikorsky CH-53 Sea Stallion powstał w odpowiedzi na rozpisany w 1959 roku przez Korpus Piechoty Morskiej przetarg na nowy śmigłowiec transportowy.
Nowa maszyna miała mieć możliwość swobodnego wodowania, posiadać rampę załadunkową z tyłu kadłuba oraz przewozić ok.50-60 żołnierzy. Wszystkie te kryteria spełniała właśnie maszyna koncernu Sikorsky.
W toku produkcji seryjnej powstało wiele wersji rozwojowych tego bardzo solidnego śmigłowca. Jedną z nich była wersja CH-53D o mocniejszej konstrukcji kadłuba, lepszych osiągach oraz większym udźwigu.
Inną była wersja poszukiwawczo-ratownicza o oznaczeniu CH-53GE.
Powstawały także wersje dedykowane odbiorcom zagranicznym ze zmienioną awioniką czy silnikami (np. CH-53G stworzony na potrzeby niemieckiego lotnictwa wojsk lądowych).
Śmigłowiec CH-53 brały aktywny udział w wojnie wietnamskiej (1964/1965-1975). Został także wyeksportowany do kilku krajów, m.in.: Austrii, Niemiec, Izraela czy Meksyku.