Sd.Kfz. 3 (nim. Sonderkraftfahrzeug 3) albo Maultier to ogólna nazwa na serię niemieckich ciężarówek (transporterów) półgąsienicowych z okresu II wojny światowej.
Pierwsze prototypy tych wozów powstały w 1941 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1941-1945. Napęd zapewniały różne jednostki napędowe – w przypadku konwersji ciężarówki Opel Blitz był to pojedynczy silnik 6-cylindrowy o pojemności 3,6 litra.
Seria pojazdów Sd.Kfz. 3 Maultier powstała w wyniku fatalnych doświadczeń wyniesionych przez wojska niemieckie z pierwszych miesięcy działań na froncie wschodnim w 1941 roku.
W toku tych zmagań okazało się, że standardowe ciężarówki Wehrmachtu nie radzą sobie z pokonywaniem radzieckich dróg, a zwłaszcza nie nadają się do stosowania w okresie jesiennych roztopów.
Doprowadziło to do modernizacji standardowych ciężarówek produkowanych np. przez firmy Opel czy Mercedes-Benz, która polegała na dodaniu, zamiast tylnych osi, trakcji gąsienicowej najczęściej opartej na rozwiązania stosowane w czołgach Panzer I oraz Panzer II.
Ogromna część tak zmodernizowanych pojazdów bazowała na samochodzie Opel Blitz. W 1943 roku część wozów Maultier została przekształcona w opancerzone transportery półgąsienicowe o oznaczeniu Sd.Kfz. 4.